Wie helpt de bijen, vlinders en nog veel meer insecten?

8 april 2021 8:30

Verleden jaar is het initiatief genomen om een perceel op ons terrein dat niet of nauwelijks gebruikt werd in te zaaien met een mengsel bloemenzaad. Zoals jullie weten gaat het niet goed met de insecten in Nederland terwijl ze een onmisbare rol spelen bij bijna alles wat groeit en bloeit. Aan ons allen de taak om wat te doen aan dit probleem, alle initiatieven zijn welkom.
    Vv Woudenberg doet mee. Niet kinderachtig, maar met een robuust perceel van 750m2.

Ook dit jaar weer doet onze aannemer Rienk-Jan Nijeboer van Nijeboer groenbeheer het zware werk. Hij verwijdert het oude loof en freest. Gratis, voor het goede doel, Rienk-Jan bedankt!
    Het was verleden jaar best spannend wat het resultaat zou zijn, zijn de condities van de locatie ok, zou de grond geschikt zijn? Aanvankelijk begin mei was het erg droog en gebeurde er weinig. Toen er een paar buien overheen gegaan waren schoten de bloemen de grond uit. Voor half juni zoemde het er al dat het een lust had. Bijen, vlinders, maar ook opvallend veel hommels en zweefvliegen hebben de hele zomer geprofiteerd van het aanbod. Bovendien was het ook nog eens een prachtig gezicht, zo tegen de bosschage aan  achter het E veld Griftzijde.

Op zaterdagmorgen 1 mei willen we weer inzaaien. Expert op dit gebied Lammert van Beek,  bekend als barvrijwilliger, ex leider 6e elftal, maar ook als drijvende kracht achter de Woudenbergse imkervereniging heeft de leiding. Eerst moeten de achtergebleven polletjes na het frezen van het perceel geharkt. Dit is arbeidsintensief, daarom zoeken we een flinke ploeg , je kan best iets van 12 mensen gebruiken. Alles is Corona-proof, in de buitenlucht en ruimte zat. Voor koffie en koek wordt uiteraard gezorgd!
    Wie wil helpen? Man, vrouw, jong , wat minder jong, iedereen welkom!
    Opgeven kan via een belletje, app of sms naar Mark Wams 06-11650125

Beheerscommissie vv Woudenberg