Woudenberg sluit competitie met winst af en maakt zich klaar voor nacompetitie

4 juni 2022 22:30

De slotdag van de competitie in de 1e klasse kende in de onderste regionen nog spanning. Wie gaat er degraderen en welke teams spelen de nacompetitie. Lijfsbehoud via de ranglijst zat er voor Woudenberg niet in, daar het gat met de veilige elfde plaats vier punten was. Degradatie lag op de loer bij een overwinning van hekkensluiter GRC 14 en een nederlaag voor de geel-zwarten, waarin het doelsaldo (vijf goals verschil in het voordeel van Woudenberg) beslissend zou kunnen worden.

David Ajayi speelde zijn laatste competitiewedstrijd voor Woudenberg, maar komt in de nacompetitie nog in actie.

Dat kwam er niet van, want op eigen veld wist Woudenberg een 1-0 overwinning op FC De Bilt te behalen. GRC 14 verloor bij Montfoort (3-1) en degradeert. FC Breukelen speelde met 1-1 gelijk tegen Sliedrecht. Woudenberg eindigde uiteindelijk op de twaalfde plaats en kwam één punt te kort t.o.v. SVL en twee punten op FC De Bilt en Almkerk. De afgelopen periode was het voor zes ploegen belangrijk om op plek elf of hoger te eindigen.

In het eerste kwartier liet Woudenberg van zich horen, ondanks het feit dat FC De Bilt meer balbezit had. De eerste kans was voor Joost de Vries, maar de aanvaller zag zijn inzet naast gaan. Vervolgens werden twee schoten van Joey Kooij en Tom de Greef door de doelman van FC De Bilt gepakt.

Foto: Jeroen Koudijs
    De eerste poging van de wedstrijd was voor Joost de Vries. Het schot ging naast.

Aan de rechterkant had Rick Staal een goede actie in huis. Zijn voorzet kwam voor de voeten van Daan Banning, die de bal over schoot. Niet veel later een gevaarlijke counter van de uitspelende ploeg. Twee keer wist goalie Miguel Makonga een schot te keren. De derde poging ging naast.

Voor linksback Alec Stalman was het de eerste helft bikkelen na twee overtredingen die op hem werden gemaakt. Toch kon de verdediger de wedstrijd uitspelen. Vlak voor het rustsignaal zette Joey Kooij nog aan door druk te zetten op de tegenstander. Het leverde een schot op welke naast ging. Met een 0-0 tussenstand gingen beide ploegen de rust in.

Rick Staal heroverde met een goede ingreep de bal weer in Woudenbergs balbezit.

Na een kwartier in de tweede helft raakte FC De Bilt de lat. Tien minuten later leek de uitploeg de openingstreffer te maken. De bal werd over Miguel Makonga geschoten, maar werd door Marcel de Groot voor de doellijn weggewerkt.

Twintig minuten voor tijd kwam Jarie van Egdom voor Joost de Vries binnen de lijnen. Bij het eerste balcontact van Jarie werd de bal doorgespeeld op Tom de Greef. De tegenstander raakte vervolgens de bal met de hand aan. De scheidsrechter floot voor een strafschop, welke beheerst door Joey Kooij werd binnen geschoten, 1-0.

De aanloop van Joey Kooij voor het benutten van de toegekende strafschop: 1-0.

De laatste mogelijkheid van de wedstrijd was voor matchwinner Joey Kooij. Een voorzet van invaller Roefat Tsjekutsjov werd door Joey gekopt. De doelman bracht redding en uit de hoekschop kwamen David Ajayi en Nick de Greef uiteindelijk niet aan de bal.

Zo sluit Woudenberg de competitie met winst af op FC De Bilt. Eerder dit seizoen zegevierde de geel-zwarte formatie met 1-2 bij FC De Bilt. Doelpunten destijds van Jarie van Egdom en, net als vandaag, Joey Kooij. Het team van coach Jeroen Peters zal de komende periode gaan strijden in de nacompetitie voor handhaving in de 1e klasse.

Zaterdag 4 juni 2022, 14:30 uur:
    Woudenberg - FC De Bilt: 1-0

Scoreverloop:
    1-0 Joey Kooij (72/pen)

Opstelling Woudenberg:
    Miguel Makonga, Alec Stalman, Marcel de Groot, David Ajayi, Nick de Greef, Daan Banning, Tim Banning (56. Bas Golstein), Rick Staal, Tom de Greef (76. Roefat Tsjekutsjov), Joey Kooij, Joost de Vries (71. Jarie van Egdom)

Wedstrijdfoto's Woudenberg - FC De Bilt (1-0).