Woudenberg geeft opnieuw voorsprong uit handen.

ASC Nieuwland JO19-2

Onder 19, JO19-2, Groep 5 05

22 oktober 2016 15:00

Pieter de Kruif

In de bekerwedstrijd van 22 oktober 2016 van Woudenberg JO19-2 tegen Nieuwland JO19-2 heeft Woudenberg – net als in de laatste competitiewedstrijd van 9 oktober 2016 tegen DEV – opnieuw een voorsprong uit handen gegeven. Ook nu had dit een gelijkspel tot gevolg. Een gelijkspel waardoor Woudenberg niet langer voor de bekerwedstrijden meedoet.

Onder hele mooie omstandigheden kon deze zaterdag de wedstrijd gespeeld worden. Woudenberg wel wat gehandicapt door het ontbreken van Marijn (vakantie) en Niels (werken). Maar vanuit de JO19-1 was vervanging gekomen in de vorm van Matthijs Boonzaaijer, Sam Kranendonk en Mark Radstaake. Daardoor kon Woudenberg beschikken over drie wisselspelers. Nieuwland bleek zich ook met een aantal JO19-1 spelers.

Beginopstelling:

In tegenstelling tot Nieuwland begon Woudenberg met een goeie warming up. Het leek ook alsof Nieuwland niet echt gemotiveerd was voor de wedstrijd. De gretigheid van Woudenberg vertaalde zich al na drie minuten in een doelpunt. Boony (Matthijs) gaf een pass op de weg sprintende Rick W in het centrum. Rick nam de bal goed mee en schoof de bal koel langs de (stand-in) keeper van Nieuwland in het doel; 1 – 0.

Korte tijd later, in d e9e minuut was het opnieuw raak voor Woudenberg. Rick W had de bal op links en gaf van daaraf een scherpe voorzet af. Verschillende Woudenberg spelers liepen in, maar het was Boony die vanaf rechts opkwam en de bal met een schuiver het doel in werkte; 2 – 0. Woudenberg speelde in deze fase geconcentreerd en fel. Er werd voor de bal geknokt en Nieuwland hobbelde achter de feiten aan. Toch kwam Nieuwland zelf meer en meer in het spel. Dat resulteerde in de 18e minuut in de eerste serieuze aanval, waarbij Micha gestrekt naar de hoek moest. Het spel golfde vervolgens op en neer, waarbij Woudenberg toch wel de touwtjes in handen had. Na een half uur was er andermaal een kans voor Nieuwland, maar het afstandsschot miste kracht. Kort daarna werd Mark net buiten het strafschopgebied ten val gebracht. Boony zette zich achter de bal. Zijn vrije trap verdween maar rakelings over de kruising heen. Direct daarna een mogelijkheid voor Kevin na voorbereidend werk van Lars, maar de keeper wist de inzet te stoppen, ook de rebound kon door Woudenberg niet in het doel gewerkt worden. Even later wist Nieuwland het verschil te verkleinen. Een hoge voorzet vanaf rechts werd via een kopbal langs Micha het doel in gewerkt; 2 – 1. Kort voor rust wist Woudenberg weer verder uit te lopen. Na een pass van Cas volgde een snelle uitbraak van Mark. Die ruimte moet je hem niet geven en koel zorgde hij voor de derde Woudenbergse treffer; 3 – 1. Op slag van rust leek Nieuwland weer een aansluittreffer te kunnen maken, maar dit keer kon Micha met een attente reactie voorkomen dat een kopbal achter hem in het doel zou verdwijnen.

Woudenberg had de situatie met een redelijke voorsprong in de eerste helft eerder meegemaakt. Je zou toch niet verwachten dat opnieuw in de val getrapt zou worden en dat de voorsprong weer uit handen gegeven zou worden. Maar dat het moeilijker zou worden was al wel snel duidelijk, ook omdat Nieuwland in de tweede helft over een echte keeper kon beschikken. Nieuwland begon ook met veel meer druk te zetten op Woudenberg. Dat resulteerde al na 10 minuten in een snelle uitval via een lange bal op de spits. De Woudenbergse verdediging had het nakijken en ook Micha kon weinig  uitrichten. De marge was verkleind tot 1 doelpunt. Even leek het er op dat Thijs direct daarna de voorsprong kon vergroten. Hij draaide zich mooi vrij in het strafschopgebied, maar daardoor kwam de bal wel voor zijn zwakkere linkervoet. Het schot mistte voldoende kracht om een gevaar op te leveren voor de keeper. Woudenberg bleef jagen op een extra doelpunt. Een lange bal van Micha kwam bij Mark die de bal goed voortrok. Lorenzo stond vrij, maar kreeg zijn voet niet goed tegen/onder de bal, waardoor zijn schot naast het doel verdween. Even later een aantal schoten van Woudenbergse kant, maar andermaal was de keeper een struikelblok. Halverwege de tweede helft leek Woudenberg verder op voorsprong te komen. Rick K trol de bal vanaf rechts mooi voor. Daar stond de kleinste man van het veld, Kevin, klaar om de bal vervolgens het doel in te koppen. Maar, via de onderkant van de lat kwam de bal het veld weer in, hoewel Kevin duidelijk van mening was dat de bal de achterlijn gepasseerd had. De prima leidende scheidsrechter Pieter de Kruif had het toch anders gezien. Terwijl Woudenberg nog wat van slag was hierdoor, wist Nieuwland voor de 3 – 3 te zorgen. Op rechts kreeg een speler alle ruimte om richting doel op te stomen en Micha met een schuiver te passeren. Maar Woudenberg pakte de draad direct weer op. Mark werd door Boony op links weggestuurd en net als in de eerste helft wist Mark ook deze mogelijkheid te verzilveren; 4 – 3. Woudenberg probeerde de marge te vergroten. Rick W had een mogelijkheid uit een voorzet van Cas, maar de bal verdween over het doel. Jeroen zag een mooie corner tegen de paal aankomen. Zou Woudenberg het dan toch gaan redden? Nee, want in de 86e minuut ging een speler van Nieuwland alleen op avontuur in het Woudenbergse strafschopgebied. Op miraculeuze wijze wist hij vervolgens vanaf de achterlijn, met hulp van de binnenkant van de paal de bal het Woudenbergse doel in te krijgen. Dat leverde de 4 – 4 eindstand op. Een eindstand waardoor Woudenberg tweede is geworden in de bekercompetitie en het bekeravontuur dus over is.

Zaterdag 29 oktober staat de thuiswedstrijd tegen het laaggeklasseerde Veenendaal op het programma. Koploper Oranje Wit speelt uit tegen DOVO, maar de verwachting is niet dat dit tot verschuivingen in de stand zal leiden, waardoor de wedstrijd van 5 november, uit tegen Oranje Wit een hele belangrijke lijkt te gaan worden.