Twee honden vechten om een been

Jonathan JO19-2

Onder 19 zaterdag, JO19-2, 3e klasse 13

3 december 2016 16:00

Jan Fluit

Het bekende spreekwoord ging ook zaterdag 3 december 2016 op. Twee honden, Jonathan JO19-2 en Woudenberg JO 19-2 vochten om de eerste plaats en uiteindelijk ging DOVO JO19-3 er met de buit - de eerste plaats in de competitie - vandoor. Woudenberg en Jonathan hielden elkaar in een felle maar faire strijd uiteindelijk met 1 - 1 in evenwicht. Over de hele wedstrijd genomen een terechte uitslag, ondanks de vechtlust aan Woudenbergse kant.

Woudenberg kon in deze wedstrijd beschikken over Jarrett de Veer, Stefan van Veenendaal en Christiaan van der Mark uit JO19-1. Maar omdat alle drie de spelers al eerder deze dag bij JO19-1 waren uitgekomen speelden zij uiteindelijk ongeveer een helft mee met JO19 - 2.

Vanuit het 'eigen' team was iedereen - met uitzondering van Niels aanwezig.

Beginopstelling:

Woudenberg begon heel geconcentreerd aan de wedstrijd. Een wedstrijd die bij kunstlicht op het F-veld werd gespeeld. Halverwege de wedstrijd werden de omstandigheden steeds slechter; koud en veel mist, maar tegen het eind van de wedstrijd was de mist uiteindelijk weer verdwenen.

De teams waren duidelijk aan elkaar gewaagd, dus in die zin was het niet vreemd dat Jonathan op de eerste en Woudenberg op de tweede plaats in de competitie staat. Het Woudenbergse team toonde vanaf het begin veel vechtlust, maar Jonathan was een duidelijke eenheid, die niet zo maar over zich heen liet lopen. Even leek het er op dat Woudenberg al snel in de wedstrijd op voorsprong kon komen. Rick W werd mooi in het centiem aangespeeld, maar zijn schot ging maar net over het doel van Jonathan heen. Jontahan iet zich evenmin onbetuigd en zette druk op Woudenberg. Die druk zorgde er in de 9e minuut voor dat Lars een bal te zacht op Micha terugspeelde, waarna de spits van Jonathan er als de kippen bij was. Hij onderschepte de bal en wist vervolgens Micha te omspelen en de bal in de verre hoek te plaatsen; 0 - 1.

Woudenberg ging niet bij de pakken neerzitten en kreeg meer en meer grip op het spel, waarbij vooral naar voren werd gevoetbald. Dat gaf daardoor wel mogelijkheden voor de counter van Jonathan. Over het algemeen leverde dat uiteindelijk geen gevaar op, maar in de24e minuut leek het mis te gaan. Op links brak Jonathan uit en een harde inzet ging - gelukkig voor Woudenberg - via de rechterpaal het doel weer uit. Woudenberg bleef het proberen, maar zonder resultaat. In de 40e minuut werd een overtreding op Rick W gemaakt, waarna Jonathan voor 10 minuten - dus ook een gedeelte van de tweede helft - met 10 man verder moest. Ondanks dit veldoverwicht lukte het Woudenberg niet om een doelpunt te scoren.

In de tweede helft - nog steeds met een man meer situatie voor Woudenberg - leek Woudenberg kort na de hervatting gelijk te komen. Maar de pass van Christiaan op Rick W werd door de vlagger beoordeeld als een buitenspel situatie voor Rick W. Terecht? Het betekende wel dat Woudenberg meer en meer druk op Jonathan ging zetten. Iets voorbij de helft van de tweede helft leek dat uiteindelijk de gelijkmaker op te leveren. Marijn werd goed aangepeeld, maar zijn inzet verdween - ook tot ontzetting van hem zelf - naast het doel. In de 86e minuut werd alle inspanning van Woudenberg dan toch beloond. Inmiddels was Woudenberg achterin 1 op 1 gaan spelen en was Jeroen terug in het veld gekomen om extra aanvalsimpuls te geven. Uit een combinatie in het centrum tussen Marijn en Stefan wist de laatste de bal uiteindelijk over d elijn te werken, waardoor het 1 - 1 werd. Ondanks verwoede pogingen aan Woudenbergse kant lukte het uiteindelijk niet om nog een treffer te maken. Maar ook Jonathan bleek hiertoe niet meer in staat. Daardoor eindeigde de wedstrijd in een terechte 1 - 1.

Het Woudenbergse team heeft wel erg goed voetbal laten zien, met veel inzet. De einduitslag was - over de hele wedstrijd bekeken - terecht. Maar uiteindelijk werd DOVO daarmee in de kaart egspeeld. Door een schamele 1-0 overwinning op Driebergen (waar Woudenberg een week eerder met 9 - 0 van wist te winnen), voert DOVO nu de ranglijst aan, op 1 punt gevolgd door Jonathan en op 2 punten gevolgd door Woudenberg.

Komende zaterdag komt Woudenberg uit tegen het laag geklasseerde VRC. Dat zou theoretisch winst opo moeten leveren. Maar Jonathan treft het ook laag geklasseerde Veenendaal en een overwinning is eigenlijk wel logisch voor de Zeistenaren. DOVO treft Valleivogels, dat ook niet echt potten kan breken. Oranje Wit (onder Woudenberg met 2 punten minder dan Woudenberg) treft DEV Doorn. Dat verschil zou dus wel in stand moeten blijven. De verwachting is dat tot de winterstop er eigenlijk niet veel aan de huidige stand zal veranderen.