Geen hoogstaand voetbal, wel winst

Valleivogels JO19-2

Onder 19 zaterdag, JO19-2, 3e klasse 13

25 maart 2017 15:00

Willem Vermeulen

Zaterdag 25 maart 2017 kwam Valleivogels JO19-2 op bezoek in Woudenberg voor de wedstrijd tegen de Woudenbergse JO19-2. Valleivogels staat ruim onder Woudenberg, maar altijd weer blijkt de wedstrijd tegen de buren een lastige opgave. De uitwedstrijd werd door Woudenberg eertijds met een ruime 7 - 1 gewonnen, waarbij vooral in de eerste helft Woudenberg het verschil had gemaakt. Onder prachtige weersomstandigheden kon even na 15.00 uur op het hoofdveld aan de wedstrijd worden begonnen. Een wedstrijd waarin Woudenberg maar niet op gang kon komen. Aan de inzet lag het niet, maar combineren, naar de bal toegaan en pro-actief voetabel bleek een lastige opgave voor Woudenberg. Uiteindelijk werd de rust met een 1 - 0 voorsprong bereikt. In de tweede helft werd de ban gebroken en kwam een 3 - 0 eindstand uit de bus. Wel winst, maar bepaald geen super wedstrijd. Door de winst blijft Woudenberg wel in de race voor een koppositie, hoewel de concurrentie evenmin fouten heeft gemaakt dit weekend.

Hoewel Woudenberg over alle 13 spelers kon beschikken, werd toch een beroep op Collin van Dijk gedaan om na zijn wedstrijd bij het 6e nog bij JO19-2 aan te schuiven. Thijs mag nog geen volledige wedstrijd spelen en ook Rick K zou niet een hele wedstrijd ingezet kunnen worden.

Na afloop vroeg Valleivogels zich wel af of Collin wel mee mocht spelen; men dacht dat hij een senior was, maar de leeftijd van Collin loog niet op het wedstrijdformulier.

Beginopstelling:

In de beginfase nam Valleivogels het initiatief en werd Woudenberg terug gedrongen. Toch was het Woudenberg dat op voorsprong leek te gaan komen. Uit een mooie pass van Mees werd Marijn weggestuurd. Marijn zat keurig op links, dus kon met zijn goede been aanleggen. Maar zijn inzet werd geblokt, waardoor deze mogelijkheid verloren ging. Het matige spel aan Woudenbergse kant, gecombineerd met de duidelijk grotere weerstand van Valleivogels in de uitwedstrijd, maakte dat de wedstrijd niet echt op gang kwam.

Woudenberg probeerde het wel, bijvoorbeeld na een voorzet van Marijn die door Rick hard werd ingeschoten. De keeper van Valleivogels kon in tweede instantie de bal klemvast pakken. In de 28e minuut leek het er dan toch van te komen. Een doorbraak op rechts bracht de bal scherp voor, maar Lorenzo kwam een stukje tekort om gevaar te stichten. Direct daarna stoomde Valleivogels gevaarlijk op, maar ten koste van en corner kon erger worden voorkomen. Een corner die verder geen gevaar opleverde.

In de 36e minuut kreeg Woudenberg een ingooi op links, ongeveer 25 meter van de achterlijn. Rick W nam de bal aan, lepelde deze achterwaarts over zijn tegenstander heen en bracht de bal met links voor. Nu zat Lorenzo er wel goed bij en buiten Bereik van de keeper tikte hij de bal in de uiterste hoek binnen; 1 - 0. Even leek dit een opleving aan Woudenbergse kant op te leveren, maar echt gevaar wist de ploeg niet te stichten. Met de 1 - 0 voorsprong werd de rust bereikt.

In de rust werd er op gewezen dat er meer bewogen moest worden en niet afgewacht moest worden. Ook de passing zou veel nauwkeuriger moeten. Toch was het Valleivogels dat het meeste initiatief toonde in de beginfase van de tweede helft. Maar tot echte kansen of gevaar leidde dit niet. Pas halverwege de tweede helft kon Woudenberg weer een vuist maken. Jeroen gaf een nette pass op de achter de verdediger wegkomende Rick W die vervolgens beheerst inschoot. Echter door de grensrechter van Valleivogels werd dit als buitenspel beoordeeld, een beoordeling die dor scheidsrechter Willem Vermeulen werd gevolgd. Even later kwam Woudenberg wat gelukkig op 2 - 0. Bij Valleivogels raakten diverse spelers 'op'. Een situatie waar Collin van profiteerde. Mee opgekomen schoot hij de bal vanaf links voor het doel. Een verdediger van valleivogels beoordeelde de bal verkeerd en tikte deze langs zijn eigen doelman in het doel; 2 - 0.

Woudenberg kon nu vrijer gaan voetballen en dat bracht ook meer mogelijkheden. In de 79e minuut ging Kevin op avontuur. In de drukte voor het doel van valleivogels strandde zijn poging, maar Valleivogels kreeg de bal niet goed weg. Uiteindelijk kwam de bal voor de linkervoet van Marijn die vervolgens uit kon halen en de keeper het nakijken gaf; 3 - 0.

Woudenberg leek vervolgens verder uit te lopen. Cas ging goed mee, kreeg de bal op rechts en gaf een goede voorzet. Rick W had echter te veel tijd en bewegingen nodig om tot een afronding te komen. Kort voor einde was er nog een mogelijkheid voor Mees na voorbereidend werk van Rick W. Het schot van Mees kon de keeper gepakt worden.

Geen hoogstaand voetbal van Woudenbergse kant, toch een overwinning. Daardoor blijft Woudenberg op de tweede plaats staan. Zaterdag 1 april volgt de lastige uitwedstrijd tegen Veenendaal. Veenendaal heeft het - hoewel het zelf niet hoog staat - een aantal hoger geklasseerde teams heel moeilijk gemaakt. Koploper DOVO moet bij Oranje Wit op bezoek; daar zou wellicht Woudenberg van kunnen profiteren. Jonathan moet het opnemen tegen Valleivogels. Alles is op zich nog mogelijk, maar bovenaan blijft staan dat Woudenberg zelf gewoon alles moet winnen.