Woudenberg profiteert van misstappen concurrenten

Veenendaal JO19-1

1 april 2017 10:00

Woudenberg JO19-2 heeft zaterdag 1 april volop kunne profiteren van misstappen van de concurrenten en pakte zelf de punten in Veenendaal tegen Veenendaal JO19-1.

Vooraf werd de wedstrijd wel gevreesd. Hoewel de thuiswedstrijd eertijds met grote cijfers werd gewonnen (10 - 0) bleek Veenendaal in de rest van de competitie heel grillig. De ploeg wist bijvoorbeeld Jonathan - toch bepaald niet het minste team - met 4 - 2 te verslaan. In de wetenschap dat de wedstrijd gewonnen zou moeten worden om nog in de race te blijven voor de toppositie werd op 1 april in alle vroegte naar Veenendaal afgereisd, waar de wedstrijd onder druilerige omstandigheden om 10.00 uur begon.

Op papier Woudenberg nog steeds niet optimaal fit: Thijs is nagenoeg hersteld, maar een hele wedstrijd zou (waarschijnlijk) nog niet verstandig zijn. Niels had last gekregen van een oude blessure. Daarom was Quinten Steenbeek vanuit JO19-3 aangetrokken ter versterking.

Beginopstelling

Het was al snel duidelijk dat Veenendaal een blok achterin zou gaan vormen, waarbij vervolgens via diepe ballen geprobeerd werd de beide snelle spitsen te bereiken. Dat maakte het voor Woudenberg wel mogelijk om een van beide centrum verdedigers door te schuiven, maar dan nog bleef er een massief verdedigingsblok aan Veenendaalse kan staan. Dat blok bleek zeker in de eerste helft moeilijk te splijten. Dat kwam ook omdat er in een relatief laag tempo werd gespeeld, de passing was niet goed aan Woudenbergse kant en er werd te weinig als team gevoetbald.

Toch probeerde de Woudenbergse ploeg zeker in de beginfase een doelpunt te maken. Ook in de wetenschap dat wanneer dat eenmaal gebeurd zou zijn, de weerstand aan Veenendaalse kant snel zou wegebben. Knaen waren er in de beginfase voor Marijn en Lorenzo, maar beide keren werd hun inzet of door de prima keeper van Veenendaal of een verdediger geblokt. Woudenberg bleef wel aandringen, maar het lukte niet om door de muur heen te komen. Omgekeerd kon Veenendaal ook niet echt een vuist maken. De Woudenbergse verdediging had goed kijk op de beide snelle spitsen en pas in de twintigste minuut deed zich de eerste serieuze kans voor Veenendaal voor. Uit een vrije trap werd de bal voor het doel gebracht. De Woudenbergse verdediging kopte de bal voor de voeten van een tegenstander. Deze schrok daar zo van dat de uiteindelijke inzet door Micha eenvoudig gepakt kon worden. Kansen waren er verder in deze helft voor Rick K (te zachte hakbal, gepakt door de keeper), Marijn (hard schot uit voorzet Niels, maar weer de keeper erbij), Kevin (te weinig ruimte om echt uit te halen), Rick W (bal hoog over keeper heen gelobd). Kort voor rust leek Woudenberg te profiteren van onduidelijkheid bij Veenendaal; iedereen dacht dat het spel nog stil lag, maar dat was niet het geval. Uiteindelijk leverde dit echter toch geen doelpunt op en werd de rust met een 0 - 0 stand bereikt.

Gertjan gaf in de rust duidelijk aan waar Woudenberg in de tweede helft op zou moeten letten. In ieder geval meer nauwkeurigheid, meer wil om te winnen, meer strijd en een hoger tempo. Die boodschap was goed begrepen, want Woudenberg liet in de tweede helft meer strijdlust zien en was veel efficiënter in de opbouw dan in de eerste helft. Direct leek dat gevaar op te leveren. Eerst zag Lorenzo een inzet nog tot corner verwerkt worden. Kort daarop kopte Marijn uit een voorzet van Mees tegen de paal. Duidelijk signalen dat Woudenberg het initiatief in handen had genomen. Een mooie combinatie tussen Jeroen en Marijn op links leverde een hard schot van Jeroen op, dat goed door de keeper werd gepakt. In de 56e minuut wist Jeroen na een vrije trap de bal diep op de doorsprintende Rick W te passen. Die ging alleen op het doel af, maar de keeper blokte zijn inzet. De bal kwam vervolgens voor de voeten van Marijn die de bal koel het doel in wist te werken; 0 - 1. De druk was daarmee wat van de ketel aan Woudenbergse kant, maar niet de wil om er meer uit te halen. Maar weer lukte het niet om de bal uiteindelijk ook het doel in te krijgen. Lorenzo en Rick W zagen schoten naast het doel verdwijnen. Kevin kreeg een mooie kans na een voorzet van Marijn. Zijn harde schot knalde tegen de onderkant van de lat, waarna de bal het veld weer in stuiterde. De druk op het doel van Veenendaal werd groter en Veenendaal kwam eigenlijk nauwelijks meer op de helft van Woudenberg.

In de 81e minuut viel het doek voor Veenendaal. Een corner vanaf links, genomen door Jeroen draaide voor het doel, viel uiteindelijk voor de voeten van Lorenzo die vervolgens de bal over de lijn kon tikken; 0 - 2. Nadat Kevin nog over schoot uit een voorzet van Rick K, leek het op het allerlaatste moment nog 0 - 3 te worden. Mees schoot vanuit de tweede lijn de bal hard in de kruising, maar net iets te hoog; op het punt waar pal en lat bij elkaar komen klapte de bal tegen het doel aan.

Uiteindelijk bleek aan het eind van de dag Woudenberg met deze overwinning goede zaken gedaan te hebben. DOVO had in Els met 3 - 1 van Oranje Wit verloren en Jonathan was verrassend op 4 - 4 tegen Valleivogels bleven steken. Voor de stand betekent dit dat Woudenberg nu eerste staat met 36 punten uit 16 wedstrijden. DOVO volgt met 35 punten uit 15 wedstrijden. Daaronder is Jonathan te vinden met 32 punten uit 15 wedstrijden. Dat alles in de wetenschap dat Woudenberg nog uit moet naar Jonathan en Jonathan en DOVO ook nog tegen elkaar moeten spelen.

Woudenberg heeft het daardoor weer meer in eigen hand. Dan is het wel zaak om op 8 april de lastige wedstrijd tegen Montfoort - dat het al meerdere hoogstaande teams lastig heeft gemaakt - te winnen.

Daarna heeft Woudenberg een paar weken rust en breekt vervolgens de eindfase aan met de thuiswedstrijd tegen Delta Sports op 6 mei en de uitwedstrijd tegen Jonathan op 13 mei.