Duitse bonuspunten voor Woudenberg

17 februari 2018 14:30

Collé, R.J.

Opstelling

Hoe lelijk en mooi kan voetbal tegelijkertijd zijn? Woudenberg demonstreerde het tegen Bennekom. Negentig minuten lang beperkten de geelzwarten zich tot verdedigen, waarna diep in blessuretijd de apotheose bereikt werd. Jesper Kranendonk knikte de thuisploeg in de 94e minuut naar de 1-0 winst

Een zinderende ontknoping, dat was het op De Grift. Bennekom, een gereputeerde naam in het amateurvoetbal maar toch afgezakt naar de eerste klasse, liet zich in de luren leggen. Met de allerlaatste krachtsinspanning versierde Rick Staal een corner, die door Tom de Greef genomen werd. ,,Ik gebruikte Joey (Kooij) als blok en probeerde op die manier mijn tegenstander af te schudden. Rennen naar de eerste paal, daar kwam die bal precies terecht. Ik verlengde em met m'n hoofd", beschrijft Kranendonk het moment van glorie. De bal verdween in de touwen. ,,Ik had het zelf niet gezien, maar hoorde daarna al die supporters juichen. Dan weet je genoeg. Heerlijk."

De treffer was in feite de rekening die Woudenberg aan Bennekom presenteerde. De bezoekers hadden negentig minuten lang de bal en een optisch overwicht, maar deden daar verdraaid weinig mee. Daan Schennink, die voor de winterstop al 25 keer moest vissen, werd net als in de duels tegen DHSC (0-0) en Delta Sports'95 (1-0) amper op de proef gesteld. ,,De jongens achterin leveren berewerk", vindt Kranendonk. ,,De nul is heilig."

OP DE BANK De centrale verdediger, terug na een schorsing wegens een rode kaart in de wedstrijd tegen WNC, moest dan ook op de bank beginnen. En toen hij na 70 minuten zijn entree maakte, werd hij op het middenveld geposteerd. Een ongewone positie, maar het takenpakket was overzichtelijk. De ruimtes klein houden, scherp verdedigen en de bal zo snel mogelijk naar voren schieten. Rick Staal, Marc van Ginkel en Mark de Graaf, laatstgenoemde pendelde continu heen en weer tussen aanval en middenveld, moesten er voorin maar het beste van maken. Zij maakten de meeste 'vieze meters'.

Het spelletje loonde bijna al in de openingsfase. Goed doorzetten van De Graaf leverde Joey Hendriks een prima kans op. Na 20 minuten kreeg diezelfde Hendriks opnieuw een uitstekende mogelijkheid om Woudenberg op voorsprong te schieten, ditmaal op aangeven van Staal. De kansen bleven onbenut.

NIET KAPOT Bennekom had ondertussen de wedstrijd naar zich toegetrokken. De bal ging echter rond volgens de principes van de Hollandse school. De posities waren keurig bezet, het veld werd breed gehouden, daar was op het oog niets mis mee. Het ontbrak echter aan beweging en creativiteit om Woudenberg daadwerkelijk kapot te spelen.

Daarom kwam de thuisploeg het punt, dat veilig leek toen de blessuretijd inging, ook toe. ,,We riepen tegen de scheids al dat de klok op negentig minuten stond en dat hij af mocht fluiten", lacht Kranendonk. De bonuspunten werden nt voor het scheiden van de markt geïncasseerd. Is het 'Duits voetbal' zoals een tegenstander tijdens het interview in het voorbijgaan in de mond nam? Het interesseert Kranendonk geen lor. ,,Ze mogen zeggen wat ze willen en waarschijnlijk hebben ze gelijk, maar wij moeten overleven. Op deze manier winnen is dan ontzettend mooi."