Het 5e elftal doet goede zaken tegen concurrent Candia '66 2

... (scrimmage)

15 februari 2020 13:00

André Smit

De eerste thuiswedstrijd in het kalenderjaar 2020 was tegen concurrent en hekkensluiter Candia ’66 2. Woudenberg 5 heeft het, in een reeks van drie uitduels, laten liggen om punten te pakken. De confrontaties met Jonathan 3 (6-3), Zeist 2 (2-1) en SO Soest 2 (3-0) gingen verloren.

Dit seizoen kwam Woudenberg 5 in de beker uit tegen het 3e elftal van Candia ’66. Na een 2-2 gelijkspel na negentig minuten, namen de Woudenbergers de strafschoppen beter en kwam de ploeg uit in de volgende bekerronde tegen Scherpenzeel 2 (3-1 verlies).

In competitieverband was dit de eerste ontmoeting met Candia ’66 2. Vorige week pakte dit team een punt tegen Zeist (1-1). De voorsprong voorafgaand aan deze partij was twee punten voor Woudenberg 5. Echter wel met twee duels meer gespeeld. Winst was noodzakelijk om niet als rode lantaarndrager te gaan fungeren in deze 4e klasse.

De start was veelbelovend. Een aanvallend Woudenberg wist kansen te creëren. Op aangeven van Willem van den Pol schoot Jeroen Koudijs over. Thijs Gruteke zag zijn inzet met links op de paal gaan. Het schot van Kevin van Nieuw Amerongen werd van de lijn gehaald. Uiteindelijk werd de score geopend. Frank Ariëns stuitte eerst op de doelman. De rebound bleek een koud kunstje te zijn voor Willem om de 1-0 binnen te schieten.

De bezoekers kwamen tot een afstandsschot. Het lederen projectiel stuiterde vlak voor de doellijn over de lat. De gelijkmaker zat er niet in en verdubbelde Frank de stand naar 2-0. Een goed lopende aanval aan de rechterkant werd perfect in de verre hoek geschoten. Vervolgens werd de 3-0 van William van den Berg afgekeurd. Een voorzet raakte zijn bovenarm en bleef de stand op 2-0 steken.

Remco Minjon wist op het middenveld ruimte te maken door zijn tegenstander mee te nemen in zijn looprichting. Een goede pass van Angelo Scherpenzeel stelde daardoor Kevin in staat om richting doel te gaan en uit kon halen voor de 3-0. Niet veel later viel de tegentreffer, 3-1. Op slag van rust produceerde de thuisploeg de 4-1 en was er weer een marge van drie goals verschil. William kon op voorgeven van Kevin de 4-1 maken, maar raakte de doelpuntenmaker geblesseerd aan de schouder.

De tweede helft kon de voorsprong niet uitgebouwd worden, maar was het geloof bij de ploeg uit Rhenen terug om voor een resultaat te gaan. Uit een hoekschop viel de 4-2 uit een scrimmage. De rollen waren omgedraaid en lukte het Woudenberg moeizaam om voorin gevaar te stichten. Zelfs de 4-3 werd gemaakt en gingen beide teams nog een spannende slotfase in.

De tegenpartij raakte de lat. Een overtreding op het randje van het zestienmetergebied had een strafschop tegen kunnen betekenen. Echter gaf de scheidsrechter van dienst aan dat het een vrije trap betekende. Hieruit werd geen resultaat gehaald voor Candia ’66 2.

Op het middenveld stuurde Dennis Koudijs aanvaller Willem weg. De bal ging tegen de touwen, maar werd de treffer wegens buitenspel geannuleerd. De 5-3 kwam vlak voor tijd tot stand. Daar had de doelman van Candia ’66 2 een aandeel in door de bal verkeerd uit te trappen. Kevin kreeg de bal ingespeeld en kon beheerst raak schieten, 5-3.

Een belangrijke overwinning om een slag te slaan in de onderste regionen van de ranglijst. Woudenberg 5 zag de voorsprong vergroot worden naar vijf punten met hekkensluiter Candia ’66 2. Plaats acht is momenteel in bezit en staat het team op twaalf punten.

Woudenberg 5 is de komende twee zaterdagen vrij. De eerstvolgende wedstrijd is zaterdag 7 maart tegen koploper DOSC 3. De eerdere ontmoeting in Den Dolder eindigde in een 4-0 nederlaag. Gaat Woudenberg 5 de ongeslagen thuisstatus in 2020 een vervolg geven?