Makonga en Radstaake maken tegen SVL de eerste goal in de A-selectie

7 mei 2018 22:15

Sinds dit seizoen maakten Emmanuel Makonga en Mark Radstaake de overstap van de JO19-1 naar de A-selectie. Aan het begin van het seizoen werden er wedstrijden afgewerkt in de B-selectie, maar maken beide heren nu de speelminuten in de hoofdmacht van v.v. Woudenberg.

Zaterdag 5 mei 2018 tijdens de degradatiekraker tegen SVL (2-0 winst), de voorsprong op de hekkensluiter was slechts één punt, waren het de jongelingen die voor de goals zorgden in deze spannende wedstrijd. Dit was voor beiden tevens de eerste treffer in de A-selectie.

De overwinning op SVL betekende een verschil van vier punten met de opponent. De ploeg kon een strategie bedenken om de concurrent te verslaan. ’We hadden met z’n allen afgesproken om de eerste helft vol druk te zetten. Een 3-4-3 systeem in plaats van 4-4-2 zoals normaal gesproken. Dit om SVL te verrassen’, laat Emmanuel weten.

Emmanuel Makonga zet een nieuwe aanval op. Vlak voor de rust opende de middenvelder de score door met links binnen te schieten

’Daardoor ontstonden een aantal kansen, waaronder mijn kans’, vertelt de maker van de 1-0. Emmanuel: ’Ik vroeg de bal aan Jesper (Kranendonk, red.), die uit de draai mij kon inspelen. Zelf kon ik doorlopen en mijn man voorbij gaan om de vrijstaande Mark (Radstaake, red.) te bereiken. Mark zag dat er voor het doel niemand vrij stond en via een één-tweetje kreeg ik de bal weer terug.’

Daarna kon Emmanuel beheerst afronden. ’Mijn aanname was tussen twee man door. Het scheelde heel weinig dat de tegenstander de bal had, maar het ging net goed. Toen zag ik een klein gaatje en kon ik met links inprikken.’

Mark Radstaake begon tegen SVL voor het eerst in de basis en was bij beide treffers betrokken (assist en goal)

Voor Mark Radstaake was het een mooi basisdebuut. ’Het was voor mij de eerste keer dat ik in de basis mocht beginnen. In het begin wat gezonde spanning, maar dat hoort er denk ik wel bij’, vertelt Mark die bij beide doelpunten betrokken was als aangever en afmaker. ’Ik heb genoten.’

Over het eerste bedrijf tegen SVL was Mark tevreden. ’In de eerste helft hadden we wat meer controle en rust aan de bal. Ook wat betere kansen. Op links kon ik af en toe er door heen komen om een voorzet te geven’, stelt Mark die de bal keurig wist terug te leggen op Emmanuel bij de openingstreffer.

Na een één-tweetje tussen Emmanuel Makonga en Mark Radstaake werd de ruststand tegen SVL op 1-0 gezet

Dit seizoen kwam Mark in actie in het tweede elftal en is met twaalf competitietreffers de topscorer. Vijf goals van dit doelpuntentotaal werden er gemaakt in een uitduel tegen VVZ ’49 2 (2-11 winst).

De afgelopen periode zat Mark vaker bij de A-selectie en mocht tot zijn basisplaats afgelopen zaterdag drie keer als invaller binnen de lijnen komen. Dat waren de wedstrijden tegen GRC-14 (4-1), Duno Doorwerth (2-0) en De Merino’s (2-1). Helaas ging de Woudenbergse formatie bij deze duels met een nederlaag van het veld.

Lang bleef de 1-0 staan tegen SVL. Tot in de slotminuut de score door Mark naar 2-0 werd verdubbeld. ’Ik zag dat er een moeilijke bal werd gegeven. Ik kon druk zetten op de tegenstander en de bal net bij hem weg tikken. De keeper kon er niet bij en liep ik langs de doelman. Ik had voor de zekerheid nog drie keer gekeken of er niemand aan kwam. En zo kon ik de 2-0 maken. Dat was heerlijk en fantastisch’, denkt Mark terug aan zijn eerste treffer in de hoofdmacht.

Wellicht had de aanvaller al eerder de bevrijdende 2-0 kunnen maken. Aan het begin van de tweede helft kon doelman Geert-Willem Merkens de bal op zijn inzet keren. ’Ik schoot de bal over de grond. Met een stiftje zat de bal er misschien in, maar dat heb je achteraf wel vaker’, blikt Mark terug op deze mogelijkheid.

Aan het begin van de tweede helft had Mark Radstaake de mogelijkheid om eerder dit duel de stand op 2-0 te zetten, maar stuit op de doelman

De feestvreugde in het Woudenbergse kamp was na afloop tegen SVL goed merkbaar. De stemming bleef daardoor goed en kon het team in het zonnetje nog lekker nagenieten. ’Dit was de doelstelling’, geeft Emmanuel aan.

En vervolgt: ’Voor deze wedstrijd alle kopjes dezelfde kant op gezet. Donderdag afgesproken hoe we dit gingen aanpakken. Voor de wedstrijd zelf geen bespreking meer gehouden. Iedereen wist wat zijn taak was. Dat hebben we goed gedaan.’

Met nog drie wedstrijden te gaan moet Woudenberg de voorsprong op SVL vol zien te houden en zelf proberen punten te pakken. Daarnaast staat de ploeg met achttien punten op gelijke hoogte met Delta Sports ’95 FC.

Komende zaterdag 12 mei om 15:00 uur thuis tegen Sliedrecht. Zaterdag 19 mei op bezoek bij Bennekom om in de laatste competitieronde uit te komen op eigen veld tegen De Merino’s.