Woudenberg bestolen

3 maart 2024 9:00

Zaterdag 2 maart reisde Woudenberg 1 af naar Gouda om de zware uit wedstrijd tegen CVV De Jodan Boys af te werken. Het werd een gelijk opgaande wedstrijd die geen winnaar verdiende maar uiteindelijk toch kreeg.

Een goede scheidsrechter is objectief, eerlijk, consequent en onpartijdig. Deze eigenschappen mag je van een scheidsrechter op 1e klasse niveau verwachten zo niet zelfs eisen. De heer Ramon Westhoff was door de KNVB aangewezen als scheidsrechter die werd bijgestaan door 2 club assistent scheidsrechters, A.D. Brouwers voor de thuisclub en Michel van Raaij (onze voorzitter) die iviel voor Arend namens Woudenberg. De heer Westhoff heeft eerder wedstrijden van ons eerste gefloten waarop niets was aan te merken.

Bij Woudenberg waren Tim en Daan Banning en Aron de Vries, normaliter 3 basisspelers, geblesseerd. Machello viel in links op het middenveld, Tom Schoof een linie naar achteren (rechts op het middenveld) en Marcel startte wederom centraal achterin met Joey naast zich.

De Jodan Boys beschikt over een zeer goed voetballend elftal. De nr 8 is een sublieme spelverdeler. Hij is op leeftijd maar was met Joey de beste man van het veld. Ook de spits, die er al 21 heeft gemaakt, en de buiten spelers zijn divsie waardig.

In de eerte helft had Woudenberg het, zoals verwacht, moeilijk. Organisatorisch stond het goed aan Woudenbergse kant. In de loop van de eerste helft voerde De Jodan Boys de druk op en wist de rechter buitenspeler met nummer 11 veelvuldig in stelling te brengen. Hij was het die in de 27e minuuut vanaf rechts na een goede actie een strakke voorzet gaf die de spits wist af te ronden. 1-0.

In de eerste helft er waren een aantal opmerkelijke scheidsrechterlijke beslissingen. Lars speelde bal net voor zijn tegenstander weg die hem daarna raakte. De scheidsrechter vond opmerkelijk genoeg dat ze beide voor de bal gingen en gaf een scheidsrechterbal terwijl de Jodan Boys speler de bal, in tegenstelling tot Lars, niet raakte. Een 2e, achteraf een cruciale, fout was de gele kaart die werd gegeven aan Machello. Hij kwam hard in met een sliding maar speelde alleen en correct de bal. Het was niet eens een overtreding. De scheidsrechter vond van wel en gaf een onterechte vrije trap en, nog erger, een onterechte gele kaart. Met dit soort beslissingen die eenzijdig werden genomen was overduidelijk dat De Jodan Boys, als oud divisie club, ten opzichte van Dorpsclub Woudenberg door de scheidsrechter werd bevoordeeld. Helaas bleef het daar niet bij.

Zonder verdere kleerscheuren haalde Woudenberg de 2e helft. Daarin kwam onze ploeg een stuk beter voor de dag. Het kwam aan voetballen toe en wist en kreeg een corner. Dit was rond de 50e minuut. De corner werd door de zeer goed spelende Joey verlengd op Marcel die bij de 2e paal de bal met de buitenkant van de schoen binnen wist te werken. Veel clubgrensrechters zouden hebben gevlagd, zo niet de eerlijke grensrechter van de thuisclub. Er stond nog een speler op de lijn zodat Marcel, bij het koppen van de bal door Joey, niet buitenspel stond: 1-1!

Er ontspon zich een gelijk opgaande strijd waarbij Woudenberg zonder problemen en ook wel verassend goed stand hield. Na ongeveer een kwartier in de 2e helft maakte Michel Verkaik, die in de 1e helft al een gele kaart had gehad, een overtreding waarbij een kansrijke aanval van Woudenberg werd onderbroken. Dat is spelbederf en normaliter een gele kaart. De scheidsrechter greep dan ook duidelijk naar zijn borstzak maar zag dat deze speler al geel had. De scheidsrechter bedacht zich en riep de speler naar zich toe en gaf aan dat hij de volgende keer wel zijn 2e gele kaart, en dus rood, zou krijgen. Dat was een zeer opmerkelijk en fout besluit.

Joost stond klaar om Mark te vervangen totdat Machello de bal van de uittrappende keeper wist weg te tikken. De scheidsrechter stond duidelijk met zijn rug naar de situatie toe omdat hij een uitrap van de keeper verwachtte. Op appelleren gaf hij Machello direct zijn 2e gele kaart. Hij was hiedroor niet consequent want hij had Machello dezelfde waarschuwing kunnen geven die hij de speler van De Jodan Boys wel gaf. Daarnaast was de actie geen gele kaart waard.

Woudenberg ging, onterecht verder met 10 man. Mark werd alsnog gewisseld voor Joost die prima inviel. Tom en Jarie hielpen goed mee verdedigen. Eigenlijk was Woudenberg goed in staat stand te houden. Uiteraard werd de druk opgevoerd. De scheidsrechter maakte helaas nog een laatste en cruciale fout door net zo lang door te laten spelen tot de bal een keer goed viel en De Jodan Boys toch nog het net wist te vinden. Het was in de 9e minuut van de blessure tijd. Dat was minimaal 3 minuten te lang toen het noodlot voor Woudenberg toesloeg.

Hiermee was de scheidsrechter deze middag beslissend en floot hij, zoals in het verslag te lezen is, niet consequent, oblectief, onpartijdig en eerlijk. Woudenberg heeft deze keer de wedstrijd door de scheidsrechter onverdiend verloren hetgeen een duur punt kan worden in de strijd tegen degradatie. Toch biedt het getoonde spel perspectief voor de rest van de competitie.