Woudenberg zet goede stap

Onder 19 zaterdag, JO19-2, 3e klasse 13

12 april 2017 19:00

Uitwedstrijd

Woensdag 12 april 2017 moest Woudenberg JO19-2 de verplaatste wedstrijd tegen Montfoort JO19-1 spelen. De wedstrijd stond oorspronkelijk in Woudenberg gepland op zaterdag 8 april, maar door afwezigheid van een aantal spelers aan Woudenbergse kant was aan Montfoort gevraagd om de wedstrijd op een nader moment te spelen. Dat kon op woensdagavond 12 april, maar dan zou de wedstrijd wel in Montfoort gespeeld moeten worden. Voor Woudenberg geen probleem. Montfoort is na de winterstop aan de competitie toegevoegd en speelde daarvoor in de tweede klasse. De ploeg had al laten zien tegen hooggeklasseerde teams als DOVO en Jonathan goede resultaten te kunnen behalen. Voor Woudenberg was winst noodzakelijk om in de race te blijven voor een hoge/eerste positie op de ranglijst. Hoe Montfoort zou spelen was niet bekend, dus het kon alle kanten opgaan.

Aan Woudenbergse kant ontbrak vanwege zijn werk Niels Bennink. Het team werd aangevuld met Rowald Pul en Quinten Steenbeek uit JO19-3. Beginopstelling:

Montfoort begon gedreven aan de wedstrijd. Het middenveld was heel beweeglijk, wisselde vaak van positie en hield het tempo hoog. De ploeg zat ook heel dicht op de spelers van Woudenberg en daar had de Woudenbergse ploeg in het begin moeite mee. Daardoor deed de eerste kans zich voor Montfoort voor. Na ongeveer twee minuten werd een volkomen vrijstaande speler op rechts aangespeeld, maar gelukkig had hij het vizier nog niet scherp staan en verdween de bal over het doel. Montfoort hield het tempo hoog in de beginfase en Woudenberg zocht naar een weerwoord. Op een paar kleine kansen na lukte het Montfoort echter niet om echt gevaarlijk voor het doel te zijn; de achterhoede van Woudenberg bleef attent. Woudenberg probeerde via een aantal uitvallen die resulteerden in corners gevaar te stichten, maar succes bleef uit. In de 31e minuut werd een hoge bal naar Marijn gespeeld. De verdediging van Montfoort tastte mis en Rick W profiteerde. Half struikelend dreef hij de bal naar de rechterkant van het doel om vervolgens de bal langs de keeper het doel in te schuiven. Woudenberg dus op een 1 - 0 voorsprong. Woudenberg nam vervolgens het heft meer in handen. Rowald trok kort na de openingstreffer de bal mooi vanaf de achterlijn terug. Net op het moment dat Rick W wilde uithalen voor een schot stak een Montfoort speler nog zijn voet tegen de bal. Montfoort liet het er niet bij zitten en probeerde het spel weer meer in handen te krijgen. Kort voor rust leverde dat een vrije trap op, ongeveer 25 meter van het Woudenbergse doel af. De inzet werd tot corner verwerkt, een corner die vervolgens wel voor veel gevaar zorgde, maar de bal werd naast het Woudenbergse doel gekopt. Ondanks een verbeten offensief van Montfoort bleef Woudenberg deze eerste helft overeind.

Woudenberg begon geconcentreerd aan de tweede helft. In de 48e minuut leverde dat via een inzet van Lorenzo een corner op. Mees nam de bal vanaf rechts. Deze kwam bij Rick W terecht, even kappen en vervolgens hard met links uithalen leverde vervolgens een mooi doelpunt op en meer marge ten opzichte van Montfoort. Woudenberg had in deze fase duidelijk het betere van het spel. Even later deed zich uit een vrije trap van Lars nog een nieuwe mogelijkheid voor Rick W voor, maar zijn kopbal verdween naast het doel. Even later leek Woudenberg de voorsprong te kunnen vergroten, maar Lorenzo kreeg de bal niet goed op zijn schoen, waardoor deze naast het doel verdween. Montfoort liet het er niet bij zitten. In de 57e minuut werd de bal vanaf links voorgezet. Zowel aan Woudenbergse kant als aan de kant van Montfoort werd de bal niet goed beoordeeld en deze kwam uiteindelijk op rechts voor de voeten van een Montfoort speler die vervolgens hard in schoot; 2 - 1.

Het beste was er inmiddels wel vanaf bij Montfoort. Het hoge tempo uit de eerste helft eiste zijn tol. Er kwam veel meer ruimte, de Woudenbergse spelers hielden het tempo wel hoog en dat gaf bij Montfoort veel problemen (ook in vorm van kramp). Na een kwartier in de tweede helft werd de wegsprintende Lars uit een vrije trap door Daan goed aangespeeld op rechts. De voorzet van Lars werd door Rick W naast gekopt. Niet veel later bereikte een verre uittrap van Micha Rowald. Die legde de bal goed breed naar Rick W. Met een laag hard schot werd de keeper het nakijken gegeven en kwam de 3 - 1 op de borden te staan. Woudenberg was nu heer en meester in het veld. Ongeveer 10 minuten voor tijd leek de voorsprong nog vergroot te worden. Een mooie vrije trap van Mees kwam echter tegen de lat aan. Toch was het Montfoort dat in de slotfase nog voor veel spektakel wist te zorgen. Tot driemaal toe kwam de bal uit verschillende situaties tegen de paal terecht. Het was duidelijk dat het geluk hierbij aan Woudenbergse kant was.

Door deze overwinning staat Woudenberg weer (tijdelijk) aan kop in de competitie. Opnieuw is het verschil met DOVO 1 punt, terwijl DOVO een wedstrijd minder heeft gespeeld. Woudenberg heeft in totaal nog twee wedstrijden te gaan; thuis tegen Delta Sports (uit de eerste nederlaag, dus daar moet revanche genomen worden) en tegen het nu op de derde plaats staande Jonathan uit (thuiswedstrijd eindigde in 1 - 1).

DOVO moet nog tegen Veenendaal, DEV en Jonathan uitkomen. Jonathan zelf moet nog tegen Delta Sports, Woudenberg en DOVO. Tot op het laatste moment (20 mei) kan het dus spannend blijven als Woudenberg zelf de laatste twee wedstrijden weet te winnen.