Afscheid Jan van Ginkel als trainer bij de allerlaatste thuiswedstrijd voor Woudenberg

Soest SO JO19-1

Thijs Holtsingel (vrije trap)

1e klasse 2 (PP)

18 mei 2019 10:30

Arend Legemaat

Vandaag stond in het teken van het afscheid van trainer Jan van Ginkel. Een memorabele dag, omdat hij de laatste trainer van de club was die met het eerste team kampioen werd (in 2008) en tegelijkertijd deze middag de kampioenswedstrijd tegen Unicum stond. Na de wedstrijd werden de felicitaties van het bestuur door Jan in ontvangst genomen en werd hij natuurlijk ook bedankt voor de vele jaren als trainer bij de club.  De bloemen en de bon werden in dank aanvaard.
    Jan bedankte ook het team JO19-1 en vertelde hij deze spelersgroep als zeer prettig en fijn om mee te werken had ervaren, hetgeen niet vanzelfsprekend is.

Dan de wedstrijd. De eerdere ontmoeting in de najaarscompetitie had Soest gewonnen. Mede dankzij een dubieuze beslissing om een reeds toegekende strafschop ten onrechte toch niet te laten nemen, na een opmerking van de grensrechter.

Woudenberg speelde weer in een 4-4-2 formatie, omdat Jesse niet meer inzetbaar is dit seizoen. Het middenveld werd in een compacte linie voor de verdediging geplaatst, met een belangrijke rol voor de buitenspelers. Zowel Matthijs als Ruben vulden dit goed in, zodat Soest geen grip had op het spel van de geelzwarten. Thijs had een belangrijk aandeel hierin door telkens Jarie en Joost diep te sturen en de verdediging uit elkaar te spelen. Dit lukte uitstekend en leverde een vracht aan kansen op. In het voetbal moet je die natuurlijk wel benutten. Het had zonder overdrijven makkelijk 4-0 kunnen staan bij rust. De werkelijkheid bleek anders: 1-0. De aanval die wel lukte werd door Ruben in het doel geschoten na een assist van Jarie.
    Soest zette direct na rust veel (meer) druk op Thijs, zodat het Woudenbergse spel werd ontregeld. Al direct leidde dit ook tot de 1-1.
    Toch bleef Woudenberg fel in de duels en had het betere van het spel over de gehele wedstrijd bezien. Soest beging meerdere overtredingen en zocht zijn heil in op- en aanmerkingen op de leiding. Na een charge kreeg Thijs een vrije trap die uitstekend in de goal belandde: 2-1.
    Na nog meer opmerkingen kreeg de middenvelder van Soest zijn tweede gele kaart en kon vertrekken. Soest zette nog wel aan met 10 man, maar de defensie van Woudenberg gaf geen krimp. Winst!

Na het gelijkspel vorige week tegen VVIJ staat Woudenberg derde en kan niet direct promoveren naar de Hoofdklasse. Daar dit wel via inschrijving kan, zal dit niet zoveel uitmaken. Ook CJVV zal zich inschrijven, zodat we volgend seizoen Jan van Ginkel zullen tegenkomen als trainer van de tegenstander :-).