SVL D1 - Woudenberg JO12-1

Wedstrijd:         SVL D1 - Woudenberg D2

Status:             Competitiewedstrijd

Eindstand:        1 - 3

Zaterdag 20 november 2010 stond de uitwedstrijd tegen SVL D1 uit Langbroek op het programma. Onder uitstekende omstandigheden, prima voetbal-weer en een mooi (kunst)grasveld, in de wetenschap dat SVL onder ons op de ranglijst staat, zou het toch een mooie wedstrijd moeten kunnen worden. Dat het in de voetballerij wel eens anders loopt bewees uiteindelijk ook deze wedstrijd.

Micha op het doel, achterin Thijs, Jarrett, Marco en Aaron. Op het middenveld Bart, Jeroen en Cas, voorin Rick, Jordy en Sam. Op de bank Jesse, David, Perry en Bas.

Het lijkt alsof zich een patroon gaat herhalen bij de D2. Onvoldoende wil, onvoldoende concentratie, steeds een stapje te laat. We hebben dat vaker, zelfs te vaak, gezien de laatste wedstrijden. Daardoor brengt Woudenberg zichzelf onnodig in de problemen in de beginfase. Zo ook in deze wedstrijd. SVL trok duidelijk het initiatief naar zich toe en voetbalde op de eigen helft van Woudenberg. De Woudenbergse D2 werd teruggedrongen en was niet in staat om de wedstrijd een andere wending te geven. Kaatsballen over drie, vier meter kwamen niet goed aan. Dat betekende dat veel gecorrigeerd moest worden en dat ging weer ten kosten van een snelle eigen aanvalsopbouw. Door een rommelige organisatie in alle linies kreeg SVL daardoor veel ruimte en tijd om het spel te maken. In de 11e minuut kwam daardoor op links een SVL-speler vrij. Uit een lastige positie naast het doel kreeg hij de gelegenheid om te schieten en wist hij de bal langs Micha te krijgen; een 1 – 0 achterstand.

De hele eerste helft bleef Woudenberg letterlijk en figuurlijk achter de feiten aanhollen. Een vuist kon niet gemaakt worden. Aan het eind van de eerste helft kwam er wel wat meer organisatie aan Woudenbergse kant, maar hoogvliegend was het nog steeds niet. Op slag van rust werd nog wel een doelpunt van Jordy afgekeurd, maar de ruststand van 1 – 0 gaf de veldverhouding wel goed aan.

De tweede helft liet dan toch weer een ander Woudenberg zien. Eerst nog wat aarzelend, maar lopende de 2e helft wel steeds fanatieker en meer gedreven. Er kwam meer druk naar voren. In het begin van de tweede helft was er een mooie pass van Perry op Jordy, maar die had te weinig ruimte om echt doeltreffend te zijn. Even later zag David een schot nog net naast getikt worden. Uit de corner die daar het gevolg van was werd de bal mooi voor het doel gebracht en ook nu lukte het Jordy niet om voldoende snelheid aan zijn schot mee te geven. Op die manier waren er meerdere mogelijkheden van Woudenberg die toch nog geen effect hadden. In de 53e minuut zag Cas een droge knal tegen de onderkant van de lat komen. Woudenberg hield de bal in bezit en vervolgens wist Aaron in de draai met een fraaie bal de keeper te passeren; 1 – 1. Vanaf dat moment kwam Woudenberg eigenlijk pas meer aan voetballen toe. De tegenstander was duidelijk vermoeid en Woudenberg ging een versnelling hoger voetballen. Combinaties kwamen ook beter uit de verf. In de 56e minuut was er bijvoorbeeld een scherpe pass van Sam op de wegsprintende David. Zijn schot ging via de keeper van SVL maar net naast. Kort daarop was er voor Jeroen nog een mogelijkheid om via een vrije trap op een voor hem favoriete plek Woudenberg op voorsprong te brengen, maar zijn bal zeilde te ver voor het doel langs. Direct daarna werd Sam in het centrum aangespeeld. Hij wist zich goed vrij te spelen in het strafschopgebied en de keeper te passeren, 1 – 2. In de 60e minuut vervolgens bereikte Sam met een prima pass David. Die had alle ruimte op links en die moet je hem dan ook niet geven. Zijn schot verdween langs de keeper in het doel, waardoor de eindstand op 1 – 3 werd bepaald.

Het was geen hoogstaande wedstrijd van Woudenberg. De einduitslag doet vermoeden dat Woudenberg duidelijk de betere ploeg was, maar dat was in werkelijkheid niet zo.  We moeten hopen dat dit de slechte generale repetitie is voor de belangrijke bekerwedstrijd tegen DOVO D2 op 27 november.