Zinderende wedstrijd: JO8-1 tegen Desto

Desto JO8-2

Onder 8 zaterdag, JO8-1, 1e klasse 8

12 november 2016 8:30

Het is 7.30 uur op zaterdagochtend 11 november. Op en rond de parkeerplaats is het nòg een oase van rust.  Het belooft een enerverende dag te worden. En niet alleen omdat de jongens van JO8-1 nog een paar uur gespannen moeten afwachten of Pakjesboot 12  wel op tijd in Maassluis aankomt. Eerst staat een belangrijke ‘pot’ op het programma.

‘Met ons valt niet te sollen’

We komen na een klein half uur rijden aan in Vleuten voor een ontmoeting met de talenten van Desto. Volgens hoofdtrainer Mark is deze tegenstander één van de beste teams uit de regio. Laat JO8-1 zich intimideren? Nee! En dat blijkt al gauw. De wedstrijd start exact 9.00 uur. En binnen één minuut staat Woudenberg voor de keeper van Desto met een eerste, serieuze kans op een doelpunt. De aanval startte bij Fabe en kwam via Bo bij Sven uit, die met een goed schot de poging waagde. De keeper stond op scherp en hield de bal. Jammer! De boodschap was duidelijk: met JO8-1 valt niet te sollen.

Doelpunt hangt in de lucht

De eerste helft heeft Woudenberg de overhand. De tegenstander komt één keer voor ons doel. Koelbloedig houdt keeper Kay met een prachtige redding de stand op 0-0. Dan wordt het de 18e minuut. Tijd om de druk op te voeren. Ties maakt een geweldige passeerbeweging en speelt twee (!) mannen uit. Bo roept aan de andere kant van het veld om de bal en krijgt hem perfect aangespeeld. Desto had al snel door dat Bo een sterke spits is, dus hij krijgt weinig ruimte. Met een mooie schijnbeweging draait hij z’n rug naar de tegenstander en krijgt de kans om te schieten.... Het blijft 0-0. Onze jongens worden steeds feller, want ze voelen zelf ook dat een doelpunt in de lucht hangt.

Glijpartijen

Af en toe zijn er flinke glijpartijen. In een split second duikelen drie jongens over elkaar heen. Bikkels als ze zijn, staan ze op en gaan door met de strijd. De zon begint te schijnen, het veld ontdooit en de jongens beginnen oververhit te raken. Aan het begin van de wedstrijd is door de scheidsrechter besloten om niet te wisselen, zodat alle acht jongens in beweging blijven en dus niet te veel afkoelen. Tijd voor de rust. Even wat drinken, nog een paar tips van Mark en Ad. En weer aan de slag.

Flipperkast

Quintijm staat nu op doel. Hopelijk krijgt hij het net zo rustig als Kay in de eerste helft. JO8-1 moet er even inkomen. Door de rust zijn ze uit hun ritme gehaald. De eerste minuten lijkt het of we naar een flipperkastspel zitten te kijken. De bal gaat alle kanten uit van geel-zwart naar oranje-zwart en weer terug naar geel-zwart. Het speelt zich allemaal af voor de sterke verdediging van Woudenberg. Desto doet verwoede pogingen om de bal langs Ties, Hugo en Jonathan te krijgen. Het lukt ze uiteindelijk om er een hoekschop uit te slepen. De bal vliegt met een boog via Ad in het zijnet. Pfooee... De 0 staat nog steeds op het scorebord.

Drie keer scheepsrecht

Ties forceert een uitbraak en speelt Bo aan. Via het hoofd van de keeper gaat de bal rakelings langs buitenkant paal. Een paar minuten later was de volgende kans voor Sven en Bo. De bal rolt voor het doel langs. Fabe en Sven doen een poging. De bal valt in handen van de tegenstander. Maar daar is Ties met een prachtige verdedigingsactie; in één beweging stopt hij de bal en wij zijn weer aan zet. Drie keer scheepsrecht. Bo doet nog één laatste poging. Het mag niet zo zijn. De uitslag blijft 0-0.

40 zinderende minuten

De wedstrijd werd afgesloten met de penalty-reeks. Woudenberg scoorde 7 uit 8. Quintijm hield één penalty tegen en zat er drie keer dichtbij. Ze hebben tot het einde toe gestreden; het hele team! Het waren 40 zinderende minuten. Tot het fluitsignaal was het voor de supporters van beide clubs billen knijpen. Eén voordeel, we bleven door het aanmoedigen wel lekker warm. En de toeschouwers van beide clubs waren het erover eens: ‘Dit was een super spannende ‘pot’. En die verdediging van JO8-1 ... daar was niet doorheen te breken.’ Op naar Woudenberg voor de intocht van Sinterklaas... en volgende week naar UVV in Utrecht.